Het eerste maandje zit er alweer op.. - Reisverslag uit Sjanghai, China van Janine Alberts - WaarBenJij.nu Het eerste maandje zit er alweer op.. - Reisverslag uit Sjanghai, China van Janine Alberts - WaarBenJij.nu

Het eerste maandje zit er alweer op..

Door: Janine

Blijf op de hoogte en volg Janine

20 Maart 2013 | China, Sjanghai

Lieve iedereen,

M’n eerste maand in China is voorbij en ik begin al aardig in ritme te komen. Mijn werkdagen beginnen om zes uur ’s ochtends waar ik begin in Feast en vanaf half elf naar de front office ga. Het werk in Feast is wel leuk omdat er veel westerse gasten zijn en het er vaak druk is (400 tot 500 ontbijtgasten is geen uitzondering). De meisjes die in Feast werken zijn heel lief maar de communicatie is echt een probleem. Soms heb ik echt het gevoel dat ze voor me weglopen, want zodra ik hun kant op kom lopen ze snel weer weg omdat ze opeens een bord zien die ze moeten afhalen. Ik kan ze geen ongelijk geven want als ik ze vraag hoe hun vrije dag is geweest en ik daar alleen ja op geantwoord krijgt omdat ze niet begrijpen wat ik zeg, lokt dat natuurlijk ook niet echt uit voor een praatje. Misschien had ik eerst chinees moeten leren;). ’s Middags in de front office is het een stuk gezelliger, deze mensen kunnen beter Engels praten en hebben ook meer humor(omdat ze engels spreken). Helaas leer ik in de Front office nog vrij weinig omdat zelfs de directrice van het hotel tegen me zegt, ga jij de lobby maar in om hallo te zeggen tegen de gasten. (moet je je even voorstellen dat er van half elf tot half drie amper gasten komen, en gasten die komen gaan natuurlijk direct naar hun kamer of direct inchecken) naja ik ga geen vier uur in de lobby staan en vraag gewoon steeds of ze me het systeem uit willen leggen. Uiteindelijk zal ik vast wel wat leren.

Afgelopen zaterdag moest ik werken bij een Nederlandse party van BenChamber, ongeveer vijfhonderd gasten die van zes tot drie kwamen voor een cocktail, diner en een party. De Nederlandse organisatoren vonden mij de persoon om tegen aan te “zeuren” omdat ik natuurlijk nederlands kon, al gaf het uiteindelijk wel een goed gevoel om een beetje gewaardeerd te worden. Eerst heb ik achter de bar gestaan, vervolgens de VIP tafel bediend en daarna een beetje van alles. Het thema van het feest was James Bond Skyball en het was wel echt heel vet gedaan. Aan het begin stond zo’n mooie auto (geen idee wat voor merk haha maar wel zo’n mooie;)) er waren schaduwdanseressen, goed menu (erg lekker ook:D), een dansvloer en een band, uiteindelijk een erg geslaagd feestje!.

Wanneer chineze mensen voor het hotel komen werken moeten ze een westerse naam aannemen die ze zelf mogen kiezen. Zo heb ik collega’s die Apple, Candy, lolly en jacky (chan) heten. Één jongen heet Tim, nou is het grappige dat in China eerst de familie naam komt en dan je eigen naam. Die Tim is erg fan van Justin Timberlake. Dus in plaats van Justin heeft hij Tim als voornaam gekozen;).

Naast werken doe ik natuurlijk ook nog veel andere dingen. Shanghai zelf is al flink verwesterd maar als je een beetje zoekt komt je nog veel culturele dingen tegen. Zo heb ik verschillende tempels bezocht, de Bund, verschillende fake-markets & de fabric market.
De eerste fake producten zijn natuurlijk al gekocht zoals een Paul Frank trui en All stars, maar ik heb ook een bril op sterkte met cilinder voor 30 euro en een pak en blouse op maat gemaakt voor omgerekend ong. 80 euro. Mooie prijsjes dacht ik zo.

Vorig weekend zijn we naar de waterstad shujiajiao geweest oftewel het Venetië van China. Erg mooi om te zien, natuurlijk een stukje gevaren op een boot met eigen stuurman en lekker chinees gegeten. In elk straatje vond je winkeltjes met prachtige grote lolly’s gemaakt van honing in allerlei figuren, geglazuurde varkenspoten en allerlei souvenirs. We hadden een ticket gekocht waardoor we allerlei tempels en musea konden bezoeken. Oftewel een erg geslaagd dagje met als bonus dat we op de heen- en terugreis direct de juiste bus hadden (onvoorstelbaar!).

Onvoorstelbaar omdat toen we het weekend ervoor naar de zoo wouden gaan we er helemaal niet zijn gekomen. De engelse websites zijn niet allemaal up to date en op straat kon helemaal niemand engels dus toen we er eindelijk achter kwamen dat de zoo ongeveer 30 km. verderop lag, de sluitingstijd 17.00 was en het inmiddels 14.30 was hebben we het hele zoo plan maar even achterwege gelaten en lekker een middagje op een trap onder het genot van een ijsje op east nanjing raod mensen gekekeken in het zonnetje.

China is natuurlijk bekend om zijn karaoke, toen een van de managers van banquetting vroeg of Rick en ik mee wouden twijfelden we natuurlijk geen moment. Een paar dagen daarvoor waren we ook met hem en een andere collega uit eten geweest bij de beste sushi tent van heel shanghai dus de karaoketent zou vast ook erg leuk worden. En dat was het, wat een ervaring! Die chinezen zingen hoe vals ook met volle overtuiging mee, misschien komt dat door de whiskey green tea die vollop word “ gezopen” of misschien denken ze gewoon dat het mooi is, ik heb geen idee.. wanneer de manager je vervolgens optilt en je de microfoon voor zijn mond moet houden en daar een prachtig lied met veel woorden als love en kiss uitkomt weetje al helemaal niet meer waar je kijken moet. En als aan het eind van de avond de assistente van de food and beverage director binnenkomt rollen die geen nuttig woord meer uit kan brengen vraag ik me af hoe iedereen in vredesnaam de volgende dag gaat werken. Al had ik de pech dat ik toch echt het vroegste begon.. 06.00 ontbijtshift woehoee.

Zoals jullie lezen vermaak ik me hier prima, maar ik mis echt m’n vrienden om me heen, het Nederlandse eten, natuur, m’n eigen keuken en leuk(hard) werken. Komende week heb ik een gesprek met de F&B director en ga ik toch aangeven dat ik wat meer van het hotel wil zien, meer wil leren en niet alleen het visitekaartje wil zijn. Ook ben ik meer uitjes aan het plannen om toch meer van China te zien, zo gaan we bijvoorbeeld komend weekend naar Hangzhou, de voormalige hoofdstad van China en heb ik van een aantal gasten leuke plekjes van China te horen gekregen die zeker een bezoekje waard zijn! Kortom komende vijf maanden is er nog genoeg te doen.

Liefs Janinaaaaa ( vinden ze leuker dan nana (banana))


  • 20 Maart 2013 - 16:12

    Veerle:

    Yeahhh, this is what we wanna see!! =D Heb erg gelachen om de whiskey-green tea hahaha. Wat een gave verhalen al in een maandje. En tof dat je zoveel van China kunt zien ondertussen. Ik leef/lees mee!!! Dikke kus

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Janine

Actief sinds 07 Feb. 2014
Verslag gelezen: 157
Totaal aantal bezoekers 5350

Voorgaande reizen:

07 Februari 2014 - 31 December 2014

Mijn eerste reis

26 Januari 2014 - 12 Juli 2014

Studeren in Johannesburg

09 Juli 2013 - 31 December 2013

Mijn eerste reis

17 Februari 2013 - 18 Augustus 2013

Shanghai!

Landen bezocht: