Eerste weken in Johannesburg - Reisverslag uit Johannesburg, Zuid-Afrika van Janine Alberts - WaarBenJij.nu Eerste weken in Johannesburg - Reisverslag uit Johannesburg, Zuid-Afrika van Janine Alberts - WaarBenJij.nu

Eerste weken in Johannesburg

Door: Janine

Blijf op de hoogte en volg Janine

07 Februari 2014 | Zuid-Afrika, Johannesburg

Oke! Om iedereen in een keer van informatie te voorzien toch maar een blogje vanuit Zuid Afrika.
Op 26 Januari ben ik vertrokken naar Johannesburg om daar vijf a zes maanden te gaan studeren. Niet wetende wat voor vakken ik zou gaan volgen of waar ik zou gaan verblijven ben ik best wel zenuwachtig vertrokken.

Na een dag vliegen kwam ik aan in Johannesburg waar ik werd opgewacht door vijf meisjes van school. Ze brachten me naar een bus waar drie andere exchange studenten ongeveer 3 uurtjes op mij gewacht hadden, had een klein beetje delay... aangekomen in studenttown de campus waar ik woon de komende maanden kwam ik een huis binnen waar al vier meiden zaten, uiteindelijk wonen we op de begane grond met zeven meiden, 3 duitsers, een Amerikaan, een zweeds meisje en een briziliaan. Boven ons wonen een Nederlander een braziliaan en een duitse jongen. Keileuke groep!

Eerst maar iets vertellen over school, ZOOGROOOOT! Ik woon op de campus maar moet ruim 10 minuten lopen op bij de ingang te komen, en dan nog minstens vijf minuten tot waar ik les heb. Tijdens de registratie waar 33.000 mensen zich moeten inschrijven was het een drama. Ik heb er zes dagen over gedaan om überhaupt vakken te kiezen en alle rompslomp er omheen te regelen(rijen rijen rijen en nog eens rijen... Maar gisteren was dan eindelijk de dag waarop ik m’n eerste les heb gevolgd. Ik ga de komende maanden entrepreneurship, Financial hospitality management, accounting en businessmanagement volgen. Misschien niet de meest leuke keuze maar wel een goede dacht ik zo. De college’s zijn in grote zalen met ruim 300 mensen die hetzelfde vak volgen dus ben benieuwd of ik hier wel kan oplaten, in Nederland lukt dat namelijk nooit zo goed ;).

Naast school heb ik eigenlijk al heel veel dingen gedaan, toen ik aankwam heb ik eerst een half uur vastgezeten in m’n nieuwe kamer omdat het slot niet werkte, ik probeerde nog uit het raam te klimmen maar dat was natuurlijk beveiligd, dus met de hulp van de security mensen ben ik vrij gekomen, ik ben verhuisd naar kamer 1 (groter:D) en ben eigenlijk direct gaan slapen. De dag daarna hebben we overdag een introductie gehad en ’s avonds om maar meteen goed te beginnen zijn we gaan stappen. Dag twee verliep ongeveer hetzelfde, we zijn niet gaan stappen maar zijn gaan braaien, het zuid afrikaanse barbecuen. Recht tegenover ons huis hebben we een braai staan dus dat zullen we vast nog wel vaker doen, laten we het hopen want nomnomnom . De dagen daarna heb ik me dus geprobeerd in te schrijven wat me uiteindelijk is gelukt. Op vrijdag avond hadden we een beerfestival op de campus waar iedereen heen ging om de soort praalwagens van de eerste jaars te bekijken en vooral te dansen, niet te drinken want dan is niet allowed op school, maar waterflesjes met wijn valt natuurlijk niet op…. Helaas ging het regenen en hebben we 2 uur lang in de regen moeten dansen, maar was wel een heel tof avondje.

In het weekend zijn we met school naar the lion and rhino park geweest! Daar konden we leeuwen en cheeta’s aaien en een soort beeksebergen safari doen. Tijdens de safari hebben we een mama en kind rhino gezien wat blijkbaar heel zelden voorkomt. Na vijf minuten verder rijden viel onze motor uit, en kreeg de chauffeur hem niet meer werkend. Alle jongens in de auto moesten dus uit de auto om te gaan duwen, best gevaarlijk aangezien we vlak daarvoor die wilde dieren waren tegengekomen. Maar iedereen leeft nog;). De foto’s van deze dag komen nog op facebook!
De dag daarna zijn we naar Soweto geweest waar we het huis van mandela bezocht hebben, een museum (heel indrukwekkend) en verschillende andere plaatsen. Gelukkig waren we met een gids, want anders is het heel gevaarlijk om daar zo heen te gaan. De eerste mensen zijn namelijk al overvallen en zijn alles kwijt. Deze twee mensen wonen niet bij ons op de campus maar in een ander huis en ze waren naar een zwarte wijk gegaan, misschien een beetje dom vooral om dat met z’n 2 en te doen.. maargoed overvallen worden gun je niemand. En t geeft toch wel aan in wat voor stad ik op dit moment woon. Gelukkig is onze campus heel goed beveiligd en kan je er zonder pasje ook niet in, maar dit betekend wel dat we niet zomaar kunnen gaan en staan waar we willen, wat best een opgesloten gevoel kan geven.

Maar zoals jullie wel lezen zijn er genoeg dingen te doen en zijn er genoeg mensen die je willen helpen. De zuid afrikaanse cultuur is heel open, tenminste tot nu toe. En ik zie mezelf hier wel de komende maanden wonen. Het weer is goed en het is zo lekker groen buiten, zo anders dan China. Iedere avond zitten we met z’n allen buiten, muziekje d’r bij, magic box d’r bij, shisha d’r bij kortom i’m living the good life! Vanavond gaan we naar een openingsfeest van een andere universiteit met Lola, Lola is de liefste afrikaan tot nu toe, ze neemt ons overal mee naar toe en regelt alles voor ons. Ze woont ook een huis achter ons en doet dit vrijwillig voor school. Morgen staat er een beerfestival op de planning en zondag een echte afrikaanse markt! Gisteren zijn we ook naar een afrikaanse markt gegaan, maar deze bleek voor de rijke hongerige blanke mensen te zijn, niet helemaal wat we hadden verwacht dus zondag een nieuwe poging om flink wat geld te spenderen;). Maandag is de vakantie dan echt afgelopen en beginnen de lessen echt, ben heel benieuwd!.
Oja, mijn laatste toets is als het goed is al op 10 juni, dus dat betekend dat ik een maand niks te doen heb, dus waarschijnlijk jullie iets eerder als 12 juli met mijn aanwezigheid ga verblijden!

Liefs en kusjes,

Janine

  • 07 Februari 2014 - 15:20

    Kris:

    JAN!

    Wat leuk dat je dan toch n verhaaltje bent gaan schrijven, want dat klinkt goed! Je hebt al zoveel gedaan en dan nog tijd om te chillen, het ideale leventje stel ik me erbij voor.. Lekker dat je nu alles hebt geregeld, genieten maar!

    Kijk uit naar je volgende verhaal
    xx

  • 02 Juni 2016 - 18:03

    Martha:

    Hai!

    Wat klinkt je verhaal leuk! ik vertrek binnenkort naar johannesburg en ik heb er ontzettend veel zin in. Alleen waarschuwt iedereen om me heen me over de gevaren etc. is het echt allemaal zo erg? of is het te doen met gezond verstand?

    groetjes,
    Martha

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zuid-Afrika, Johannesburg

Janine

Actief sinds 07 Feb. 2014
Verslag gelezen: 1219
Totaal aantal bezoekers 5339

Voorgaande reizen:

07 Februari 2014 - 31 December 2014

Mijn eerste reis

26 Januari 2014 - 12 Juli 2014

Studeren in Johannesburg

09 Juli 2013 - 31 December 2013

Mijn eerste reis

17 Februari 2013 - 18 Augustus 2013

Shanghai!

Landen bezocht: